JarmoKontkanen

IDEASK: Tunnin junat

Jos autoilu on "ilmastopahe" ja raideliikenne "ilmastohyve" voisiko näitä mitenkään laittaa samaan koriin ja tehdä uskaliasta innovointipolitiikkaa.

Moottoritien toisen kaistan voisi ottaa ratapohjaksi ja toisen jättää autoilulle. Raideliikenne lisääntyy ja autoilu vähenee käsi kädessä luontaisesti. Suorat radat ilman vaihteita ja edestakainen liikenne.
Henkilöliikenteen voisi keskittää tälle uudelle ratapohjalle ja tavaraliikenteen jättää vanhoille rataosuuksille.

Ajatuksessa on luonnollisesti ongelmia, teknisiä, lainsäädännöllisiä ja poliittisia, mutta tuskin ylivoimaisia, jos tahtoa riittää. Myöhemmin toisen moottoritiekaistan voisi pyhittää automaattiliikenteelle. Syntyy ns "pehmeä lasku" tulevaisuuteen. Kaistojen väliin mahtuisi sopivasti myös Hyperloop-liikennettä, ainakin optiona.

Koska Suomessa on tiedeosaamista ja insinööritaitoa olisi viisasta kehittää ratarakentamiseen esijännitetty liukuvalumenetelmä laitteistoineen. Radat syntyvät joustavammin, tehokkaammin ja halvemmalla. Liukuvalu, jossa itsekantavuutta voi muuttaa rata-alustan tarpeiden mukaan. Kehitystä voi tehostaa aloittamalla kevyemmistä ratkaisuista ja siirtyä vaativimpiin kohteisiin vasta saatujen kokemusten kautta.

Raideperusteinen vaakahissiajattelu on mielenkiintoinen mahdollisuus. Rata, jossa ei ole vaihteita säästää rakennus- ja huoltokustannuksia.

Automaattiliikenteen nykytekniikka mahdollistaa akkukäyttöiset, itsenäisesti kulkevat telivaunut, jolloin ajojohtimia ei tarvita. Tuloksena on aikaisempaa joustavampi, halvempi ja tulevaisuuteen nojaava menetelmä.

Vaikka ideoiden julkaiseminen estää mahdollisesti joukon yleispatentteja on toisessa vaakakupissa tuotekehitysmahdollisuuksien monipuolistuminen. Kehitystyö ja kaupallistaminen nopeutuu. Lisäksi ideat ovat tehokkaita ärsykkeitä uusien ideoiden syntymiselle.

Samalla tulisi tutkia mitä autojen nykytekniikasta soveltuisi myös rataliikenteen puolelle. Olisiko autoteollisuuden puolella intressejä vastata autoilun paineisiin kehittämällä itse raideliikenneinnovaatioita.

"Nopeiden junayhteyksien rakentaminen lähivuosina ei ole realismia", sanoo liikenneministeri Sanna Marin. Hän on varmasti oikeassa, jos asioita tarkastellaan vallitsevan tekniikan valossa.

Ilmastonmuutoksen ja taloustehokkuuden vuoksi valmiin tiepohjan jakaminen kahdelle liikkumismuodolle tuntuu perusjärkevältä ratkaisulta.

Liukuvalu yhdistettynä esijännitykseen antaa uusia mielenkiintoisia ratkaisumalleja tiepohjien ja sopivien maastojen hyödyntämiseen ratapohjina meillä ja maailmalla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän HeikkiRinnemaa kuva
Heikki Rinnemaa

:)

Hyvä idea ja samaan mieltä,,että kehitystä voisi olla tuolla alueella aika lailla esim. hki-tampere,,hki-turku jne väleillä. Ilman muuta kannattaa ajatusta jatkomiettiä monella tapaa.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Hyviä ajatuksia.

Otetaan ajatuksien liikenne kokonaisuuteen lisäksi huomioon että meillä on tällä hetkellä vain noin 6000 km raiteita tässä maassa . ja valtio käyttää yli puolet liikenneinfra panostuksista pelkkään raideliikenteeseen.

Ja se mikä on kaikkein "hurjinta " että valtio on jättänyt kaikki sisävesiliikenteen 9000 km huomioon ottamatta liikenteen kestävää kehittämistä tutkiessaan , vain 440k Saimaan sisävesialuetta on nyt viime syksystä lähtien alettu korjaamaan ja uusia hankkeita jopa entinen liikenneviraston pääjohtaja palkattu niitä ajamaan. - Huom vain Saimaan osuudelle . Koko muun Järvi Suomen ja samalla yhteensä noin 30 miljoonan vienti ja tuontitonnin EU:ssa sovitut kestävän kehityksen mukaiset tutkimukset ovat jätetyt tekemättä , ja edelleen yritetään jättäää ne pois tutkimuksista. http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27...

ja tässä hieman lisää EU faktaa liikenteestä. http://bionavigaattori.puheenvuoro.uusisuomi.fi/27...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset